fredag 15. mars 2013

Heklet bestemor-teppe...

Jeg fikk et spørsmål på Facebooksiden til bloggen, om hvordan jeg har laget det rosa bestemorteppet som jeg har heklet.

Jeg vil først og fremst si at bestemor-ruter er en perfekt måte å lære seg hekling på!
Jeg var ikke spesielt flink med håndarbeid før jeg begynte med hekling, og nå føler jeg selv at jeg kan mestre det meste! :) Og det er jo veldig gøy!

Og så skal det jo selvfølgelig sies at det blir jo sååå fint, personlig og koselig når man har laget det selv!

Jeg lærte meg å hekle bestemor-ruter ved å se på bloggen til Fru Mæla, du kommer direkte til innlegget ved å trykke her.
Utrolig fint beskrevet for en som ikke har drevet med sånt før.. Hehe...


Problemet kom derimot når jeg kom til festing av ruter... Jeg har prøvd mye forskjellig... Og jeg må si det var fryktelig tungt den gangen jeg lagde et stort teppe med mange små ruter, og skulle feste ALLE tilslutt... Hehe...


Jeg anbefaler virkelig å feste litt underveis, både tråder og  rutene, sånn at man ikke mister helt motet på slutten! ;)


Som sagt, så har jeg prøvd mange forskjellige metoder å feste rutene med.. Og jeg må si at det er den siste metoden jeg brukte (på dette rosa teppet) som ble den fineste.


Jeg har rett og slett heklet to staver i hvert "hull"...
Altså... 
Du legger bestemor-rutene med fronten mot hverandre, å så hekler du to staver i første "hullet" på ene bestemor-ruten, å så to staver i første "hullet" på neste bestemor-rute, og bytter på sånn på annenhver bestemor-rute.
Var dette veldig vanskelig forklart? 

Sånn sett synes jeg at det ikke ble for stramt, og det virket mye mer gjevnt.



Kanten rundt dette teppet har jeg faktisk funnet på selv. Det var utrolig enkelt, men Gud så dekorativt!
Denne lages sånn:
Når hele teppet er heklet sammen, så begynner du i ett hjørne. I det "hullet" som er i dette hjørnet, lager du 4 staver. Når dette er gjort lager du 5 staver i neste hull, for så 5 staver i hullet etter dette også. I hjørnene skal du ha 8 staver. Dette er for at det skal bli litt avrundet.
Fortsett sånn frem til du er tilbake i det hjørnet du startet i. Da lager du 4 staver til, og fester tråden.

Her kan du også velge antallet staver. Velg det som passer til ditt teppe og din heklefasthet. Det ser ikke pent ut om du har for mange staver, heller. Da blir teppet litt "bulkete".

Bildet jeg fikk tilsendt av en fornøyd kommende mor. 
På det rosa teppet jeg har heklet valgte jeg å lage mange store ruter. Dette fordi det er enklere (mindre montering og trådbytte), men også fordi jeg synes det blir et mye renere og roligere uttrykk.

Legger også ved bilder av de to andre bestemor-teppene jeg har heklet:

Mitt første teppe. Det ble ganske stort, og hadde mange små ruter. Dumt å vente
helt til slutt med festing av tråder og ruter. Man kan si jeg var ganske lei på slutten! ;)



Teppe lagd på bestilling. Kule farger til en kul gutt!
Dersom noen har noen flere spørsmål må dere gjerne bare stille, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

(Leseren som stilte dette spørsmålet hadde problemer med å kommentere her. Er det flere som har det kan jeg også nåes på mail: sandra.johannessen@hotmail.no, eller på facebook-siden til bloggen)

Håper forklaringen ble sånn passe god, og jeg ønsker deg lykke til!
Det er jo så morro når man er ferdig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Legg gjerne igjen en kommentar, det er alltid veldig hyggelig!

Mvh Sandra - Med Hjertet i Skyene-